خیمه محبان

ما را حرجی نیست اگر اشک فشانیم.... زیرا که در این بادیه جز نور نکشتیم

خیمه محبان

ما را حرجی نیست اگر اشک فشانیم.... زیرا که در این بادیه جز نور نکشتیم

این مقاله رو از بازتاب گرفتم=رهزن جدید در کمین اعتقادات مردم




اگر اعتقادات جوان ما تنها از چند «خواب» و «عنایت» شکل گرفته باشد، آیا با دیدن چنین مواردی دچار سؤال نمی‌شود و سست‌عقیده و منحرف نمی‌گردد؟ حال آن‌که اسلام مجموعه‌ای نیست که حقانیت خود را از شفا یافتن چند مریض یا پاره‌ای نور و صدا در خواب و بیداری گرفته باشد.
۱۷ آذر ۱۳۸۴ - بعد از ظهر ۱۷:۲۶ تعداد بازدید : 8815 کد خبر : ۳۱۶۴۶

آنچه در ایام اخیر تحت عنوان مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) و برخی دستورات عجیب آنان، نشست‌های کشف و شهود با اوصاف غریب و تازه‌ترین مورد آن، ورود همراه با اشک یک سگ به بارگاه امام رضا(ع) رخ داده و یا در محافل مردمی و خبری منتشر می‌شود، نیاز به نوعی واکنش فرهیختگان دین‌شناس و دلسوز را هویدا می‌کند.

مهم نیست که آیا ورود اشکبار یک حیوان نجس به مقدس‌ترین نقطه خاک ایران، واقعی بوده یا ساخته دست چند انسان ناآگاه و یا حتی شیاد؛ بلکه مهمتر آن است که چرا این موضوع یا موضوعاتی مشابه آن، به زودی در حد و اندازه‌های وسیعی مورد توجه قرار می‌گیرد و مثلا تصاویر و سی‌دی‌های سگ مورد اشاره در ابعاد وسیعی منتشر می‌شود و به عنوان یک آیت و نشانه مهم نشان این و آن داده می‌شود. یا از سوی دیگر، بخشی از افراد مورد توجه مردم از هاله‌های نورانی یا توجهات روحانی واردشده سخن می‌گویند.

....این‌گونه رفتارها، جدای از آن‌که منجر به استهزاء و بهانه‌گیری سست‌باوران می‌شود، زمینه‌ساز آسیب‌های دیگری نیز به ویژه بر اعتقادات نسل جوان این مرزوبوم می‌شود. آنان که با دید جستجوگر خود سری به دنیای خارج زده‌اند، می‌دانند که انجام اقدامات خارق‌العاده، کاری است که از مرتاضان هندی هم برمی‌آید و حتی شفا دادن یک بیمار لاعلاج، امری نیست که در گوشه‌ای از دنیا توسط برخی کشیشان عیسوی نیز برنیاید.

به راستی اگر اعتقادات جوان ما تنها از چند «خواب» و «عنایت» شکل گرفته باشد، آیا با دیدن چنین مواردی دچار سؤال نمی‌شود و سست‌عقیده و منحرف نمی‌گردد؟ حال آن‌که اسلام و نسخه حقیقی آن یعنی تشیع، مجموعه‌ای نیست که حقانیت خود را از شفا یافتن چند مریض یا پاره‌ای نور و صدا در خواب و بیداری گرفته باشد. بلکه مستدل‌ترین جهان‌بینی‌ها و ایدئولوژی‌ها را در خود دارد که می‌تواند به خوبی در برابر دیگر اندیشه‌ها قد علم کند.

به هر حال، اکنون به نظر می‌رسد زنگ خطر عوام‌گرایی در دین به صدا درآمده و در این شرایط، اندیشورزان دلسوز و مصلحان دین‌شناس باید در چنین شرایطی پا به میدان گذارند و عرصه را از دست ناآگاهان بگیرند.

در این باب، توجه به نکاتی چند ضروری به نظر می‌رسد:

*در مقطع کنونی نیز دست‌کم احتمال قوت گرفتن جریانی که دین را عوامانه تفسیر و ترویج می‌کند، می‌رود که آن روی سکه جریان پیشین است و خطرات آن بر کسی پوشیده نیست. به نظر می‌رسد حداقل برخوردی که باید با این جریان جدید از سوی دلسوزان عرصه دین و فرهنگ صورت گیرد، هشدار درباره آنان و تحذیر مردم و متدینان به خطر این جماعت جدید است.

* البته با یک نگاه اولیه می‌توان دریافت، یکی از زمینه‌های گسترش این رویکردهای عوامانه، رواج برخی نقل‌قول‌ها و داستان‌ها در پاره‌ای مجالس است. در این محافل، برخی ذاکران و واعظان به جای آن‌که به اصل دین و مذهب و ذکر ویژگی‌های اصلی اولیای الهی بپردازند، به تعریف خواب و رویاهایی برای مردم می‌پردازند که اساسا، سنجش راستی و درستی آنها امکان‌پذیر نیست.

با این وصف، همان‌گونه که گروهی از بزرگان حوزه نیز گوشزد کرده‌اند، باید نهضتی فراگیر در پالایش مجالس مذهبی از موارد خرافی و یا حتی غیرمستند، برپا شده و تلاش شود اصل معارف دینی، البته با زبان جدید و جذاب، در اختیار توده‌های مردم و به ویژه نسل جوان قرار گیرد.
متن کامل را در ستون یادداشت بخوانید.
نظرات 12 + ارسال نظر
محمود جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 08:28 ب.ظ

محمود جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 08:29 ب.ظ

سلام رفقا اگه میخوایید متن کاملش رو بخونید که به نظرم لازمه میتونید به این آدرس برید
http://www.baztab.com/news/31583.php

علی جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 08:54 ب.ظ http://www.zeydebneali.blogsky.com/

سلام
مطلب جالبی بود ممنونیم

شکوفه شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:55 ق.ظ http://haramedelam.blogsky.com

سلام .. میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا را پیشاپیش به شما تبریک می گویم .. التماس دعا .. در پناه حق

نورا شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 04:44 ب.ظ http://nooronline.persianblog.com

مفهوم واقعی زندگی در زیبایی ونیروی تلاش به سوی هدف است و هستی در هر لحظه باید هدفی بس عالی داشته باشد .
انسان هر آنچه را می خواهد در زندگی به دست نمی آورد بین خواستن وتوانستن همواره دو چیز نهفته است مهم آن است که ما خسته نشویم باقی دیگر در اختیار ما نیست. ...

با سلام به شما برادر عزیز،خوبید؟
متاسفانه هر روز داریم از اسلام دور و دورتر میشیم بدون اینکه خودمون خبر داشته باشیم....یا شایدم خبر داریم و بروی خودمون نمیاریم.....بعدشم هر روز آه و ناله می کنیم و اشک می ریزیم که آقا پس کی ظهور می کنی؟!!!
خدا همه ما رو براه راست هدایت کنه
آمین
شاد و سلامت باشید
در پناه حق

فرض کن طرفدار همان جامعه زدنی... یکشنبه 20 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 08:28 ق.ظ

ولی ملکه عدالت تحت اوای یه هاله نور رفت و آمد می کنه هاااا . آگاهان می گن چون ایشون خیلی کارش درسته این نور سفارشی از سمت آقا هست!!
اینشالله حالا که رییس جمهور دار شدیم (!) هاله نور نگهدارش باشه.
راستی امام خمینی با اون قدرت روحی و اون پیشرفت معنوی و خدمات زیادش (( خودش )) به بشریت ادعا های آقای رییس جمهور رو نداشتن! نمی دونم شاید این هاله نور سمت آدمای خیلی خوب می ره فقط...

لیلا یکشنبه 20 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:24 ب.ظ http://be-range-shab.blogfa.com

سلام شما هم خوب مینویسید و امیدوارم تا ته موفقیت پیش روید

[ بدون نام ] یکشنبه 20 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 03:32 ب.ظ http://montazerzohoor.parsiblog.com

سلام خیلی خوب بود
اگه بخواین میتونیم به هم لینک بدیم
به من سربزنید
یاعلی مدد

نرگس دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 12:41 ق.ظ

از صمیم قلب فوت پدربزرگت رو بهت تسلیت میگم...ببخشید دیر اومدم اینجا یه کم درگیر بودم...این رو میخونم برمیگردم قول

عاشق گمنام یا همون گمنام دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:45 ق.ظ http://www.ilamcity.com

سلام همشهری عزیز
من تازه با وبلاگتون آشنا شدم سر اولین فرصت لینکشو هم می زنم تو سایت
دمت گرم و سرت خوش باد
بهاران این چنین باید ! :)

التماس دعا
یا علی

www.horia.blogfa.com

نرگس دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 09:10 ب.ظ

نه بد قول نیستم..بدقول هم نشدم...کامپیوترم اشکال داره...اتفاقا همون دیشب خوندم این پستت رو... راستش ما همیشه داریم با چشم خودمون میبینیم که اسلام واقعی داره پنهان میشه ...حالا حتما نباید ماجرایی عین سگه باشه که یادمون بیاد...همیشه خیلییها تلاش میکنند و یا شاید هم ناخواسته تا اسلام رو تحریف کننند..اما چیزی که من بهش ایمان دارم اینه که خدا و دینش تو قلب ادمهاست جایی که نمیشه تحریفش کرد...

حسین جمعه 16 دی‌ماه سال 1384 ساعت 09:46 ب.ظ http://www.poetriman.blogsky.com

حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر مکن چون دگران قرآن را
ـــــــــــ
به نزد من آن رهرو راهزن
به از فاسق پارساپیرهن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد