بسم الله ارحمن الرحیم
خیلی ها فکر میکنند که حجاب مسئله ای است که توسط روحانیون و...وارد دین شده .
یا با تفسیر اشتباه "لا اکراه فی الدین" سعی در توجیه نوع پوشش و رفتار های خودشان دارند(در صورتی که این آیه در مورد انتخاب دین است نه در مورد اجرای احکام دین که اگر اینطور بود که هرکس هرچه بخواهد انجام دهد دیگر دینی لازم نبود) و اینطور از جواب سرباز می زنند.
عده ای دیگر در جواب به این مسئله میگویند دل انسان باید پاک باشد و حجاب مهم نیست ما اگر ایمان به خدا داشته باشیم این ظواهر مهم نیست.دل باید پاک باشدو...
اما غافل از اینکه حجاب نه امری خود ساخته یا جامعه ساخته که دستور صریح خداوند متعال است.
این امر(حجاب و عفت وحیا)آنقدر مهم است که خداوند به زنان پیغمبر نیز در این مورد تذکر میدهد
حتی در مورد نحوه ی حرف زدنشان!!_آیه تطهیر_
در آیات دیگر نیز علاوه بر زنان دامنه را گسترده تر مینماید و مردان را نیز به رعایت حجاب و حیا فرا میخواند
و این امر را آنقدر مهم میداند که یکی از نشانه های مومنین را رعایت آن می داند._سوره مومنون آیه 5 _
و باز این دستو را تکرار میکند . و باز تذکر میدهد.....آیات 31 و 32 سوره ی نور را بخوانید
به مردان تذکر می دهد که چشم های خود را از نگاه به نا محرم باز دارید!!
وبعد زنان را مورد خطاب قرار می دهد که:
وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ؛ زنان باید سر، سینه، و دوش خود را با مقنعه بپوشانند.
خُمُر جمع خمار، و مراد از آن پوشش مخصوص سر و اطراف سر بانوان، مثل مقنعه است. در بعضی تفاسیر، در ذیل آیهی شریفه، از عایشه نقل شده است:
زنانی بهتر از زنان انصار ندیدم. وقتی این آیهی شریفه نازل شد، هر یک از آنها به سمت لباسهای مخصوص خود رفتند و از آن تکهای جدا کردند و خمار و مقنعهای مشکی پوشیدند، گویی بالای سر آنها کلاغ نشسته است.
از قضیهی ذکر شده استفاده میشود که رنگ خمار و مقنعه در زمان صدور آیه، مشکی بوده است. برای این قضیه، از کتابهای لغت نیز میتوان مؤیداتی ذکر کرد؛ مثلاً از بعضی کتابهای لغت، استفاده میشود در ریشهی لغوی خمار (خ ـ م ـ ر) سیاهی اخذ شده است. به مشروبات الکلی نیز از آن جهت «خمر» اطلاق میگردد که باعث سیاهی و تیرهگی عقل انسان میگردد. (1)
و بعد در آیه ای دیگر (59 – سوره ی احزاب) پیامبر را مخاطب قرار می دهد که :
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویش را به چادر فروپوشند؛ که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند، تا از تعرّض و جسارت هوسرانان آزار نکشند، بر آنان بسیار بهتر است و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.
در آیهی شریفه، جمع جلباب است و جلباب به معنای پوشش گسترده و فراگیر تمام بدن است، که زنان بر روی لباسهای دیگر میپوشند؛ امروزه در زبان فارسی به چنین پوششی چادر گفته میشود. بر اساس تحقیقی که نگارنده انجام داده، بین جلباب قرآنی و چادرهای رایج، از نظر مفهوم، اندازه، کارکرد و حتی رنگ، همگرایی و شباهتهای بسیار نزدیکی وجود دارد. علاوه بر قرآن که دو شکل خاص از پوشش فوق را برای زنان در مقابل نامحرم توصیه کرده است، در برخی احادیث نیز چهار پوشش ویژه برای زنان در مقابل نامحرم، به نام پیراهن، مقنعه، چادر، و ازار معرفی شده است.
عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): و لغیر ذی محرم اربعة اثواب: درع و خمار و جلباب و ازار.
شبهه: چرا حجاب زن و مرد تفاوت دارد و چرا باید مقدار پوشش بدن زنان بیشتر از مردان باشد؟ آیا این تفاوت غیر عادلانه و تبعیض آمیز نیست؟
پاسخ: احکام تشریعی اسلام، متناسب با ویژگیهای تکوینی و به منظور تأمین مصالح و دفع مفاسدی است که افراد را تهدید میکند. تفاوت زن و مرد در بسیاری از احکام تشریعی، از جمله حجاب نیز نشأت گرفته از تفاوتهای تکوینی آنها است.تحقیقات علمی در فیزیولوژی و روانشناسی، در باب تفاوتهای جسمی و روحی زن و مرد، ثابت کرده است که مردان نسبت به محرکهای چشمی حساستر از زناناند و برعکس، زنان در مقابل محرکهای لمسی حساسیت بیشتری دارند.تحقیقات و تجربههای علمی نشان میدهد که آن اندازه که مرد از نگاه کردن به تن و اندام زن تحریک میشود، زن از مشاهدهی مرد تحریک نمیشود. در روانشناسی جنسی نیز ثابت شده است که تمامی سطح بدن زن برای مرد محرک است، اما در مرد چنین نیست.دین مقدس اسلام نیز متناسب با ویژگیها و تفاوتهای تکوینی زن و مرد، احکام و تعالیم نورانی خود را تشریع کرده است؛ مثلاً برای حفاظت مردان از مفاسد ناشی از حساسیت بیشتر آنان نسبت به محرکهای چشمی شهوتانگیز، آنها را به مراقبت و کنترل بیشتر چشم در مواجهه با نامحرم مأمور کرده است. در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است:
حُرِّم النظر الى شعور النساء المحجوبات بالازواج و الی غیرهنّ من النساء لما فیه من تهییج الرجال و ما یدعو الیه التهییج من الفساد؛ خداوند نگاه کردن به موهای زنان ازدواج کردهی محجوبه و غیر آنها را حرام کرده است؛ زیرا نگاه شهوتانگیز مردان، باعث تهییج جنسی، و تهییج جنسی باعث فساد است. در مقابل، به دلیل لطافت و حساسیت بیشتر زنان نسبت به محرکهای لمسی، برای حفاظت آنان از مفاسد ناشی از این ویژگی، آنها را به حجاب و پوشش بیشتر در مواجهه با مردان نامحرم دستور داده است؛ به گونهای که طبق فتوای مشهور فقها، زنان باید در مقابل نامحرم همهی بدن، به استثنای وجه و کفین را بپوشانند؛ ولی این مقدار پوشش برای مردان واجب نیست؛ و این حکم اسلام، غیر عادلانه و تبعیض آمیز نیست؛ زیرا متناسب با ویژگیهای متفاوت زن و مرد است.
نکتهی دیگری که تبیین کنندهی تفاوت حکم حجاب و پوشش زن و مرد از نظر اسلام میتواند باشد، تفاوت تکوینی و فطری آنها از نظر مقدار حیا و شرم است. در روایتی تصریح شده است: «الحیاء عشرة اجزاء فتسعة فی النساء و واحد فی الرجال»؛ حیا و شرم ده قسمت است، که نُه قسمت آن در زنان و یک قسمت آن در مردان است. آثار و شواهد تاریخ گذشته و حال پوشش زن و مرد نیز حاکی از این است که معمولاً پوشش زنان بیشتر از مردان بوده است؛ بنابراین، یکی از علل دیگر پوشش بیشتر زنان نسبت به مردان، زیادی حجب و حیای آنان نسبت به مردان است که در روایت به آن تصریح شده و تجربه و واقعیت خارجی نیز مؤید آن است.
حضرت فاطمهی زهرا(س) به عنوان بهترین الگوی تربیتی زن مسلمان، در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم، چه نوع حجاب و پوششی داشتهاند؟
در تاریخ نقل شده است که حضرت فاطمهی زهرا(س) وقتی میخواستند به بیرون منزل و نزد پیامبر اکرم(ص) بروند، از پوششهای خاصی، مثل جلباب (چادر) و برقع (روپوش صورت) استفاده میکردند؛ علاوه بر این، یکی از حوادثی که بیانگر مقدار حجاب حضرت فاطمهی زهرا(س) در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، آمدن ایشان به مسجد برای دفاع از قضیهی فدک است. در داستان غمانگیز غصب فدک آمده است: وقتی ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که حضرت را از فدک محروم نمایند، ایشان با شکل خاصی از حجاب و پوشش، برای دفاع از حق خویش از منزل به مسجد آمدند. راوی داستان، شکل خاص حجاب حضرت را این گونه توصیف نموده است: لاثت خمارها علی رأسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمة من حفدتها و نساء قومها تطأ ذیولها؛ حضرت زهرا (س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم بر سر بستند و جلباب و چادر را، به گونهای که تمام بدن آن حضرت را میپوشاند و گوشههای آن به زمین میرسید، به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت نمودند.
قضیهی فوق گویای آن است که پوشش بیرون از منزل حضرت «خمار» و «جلباب» بوده که قرآن به عنوان حجاب زنان دربیرون منزل و در مواجهه با نامحرم از آن یاد کرده است.(2)
و در آخر نکته قابل عنوان اینکه دلایل و برهانهای استوار و روشن در برابر ما قرار دارد که قابل انکار و تکذیب نیستند و حرف حق و حقیقت امر را نشانمان می دهد.
حالا این ماییم که باید اراده کنیم و لیاقت پیدا کنیم که به دستور خدا عمل کنیم
و خدا وند تواب و رحیم است.
منبع:
1:http://pirani.parsiblog.com
2: همان منبع
و سوره ی نور آیات 31و 32 _ سوره ی احزاب آیه 59
سلام...
این جهان تاریک است و آن جهان تاریک است؛ تنها تفاوت در این است که در این جهان خیال میکنیم تاریکی را میبینیم، اما در آن جهان چشمی برای این خیال هم نداریم.
به امید روزهای زیباتر.
یا حق.
سلام خوبین؟
ممنون که سر زدی باز هم بیا خوشحال میشم
موفق باشی
سلام دوست من
بازم زیبا بود
می فرستم برا همه که ببینن
یا علی (ع)
بسم رب المهدی ارواحنا الفداه
سلام بر مهدی فاطمه سلام بر منتظر حضرتش
کوتاهی از من بوده و شرمنده ام قالب جدید هم خیلی زیباست
التماس دعای فرج ... به امید ظهور
سلام
حجاب خیلی مهمه ولی واقعیت اینه که حجام یک امر ثانویه است یهنی خودش هدف نیست هدف حفظ حیاست بوسیله حجاب و اینه که حجاب رو مهم میکنه و متاسفانه بعضی از خانوما از حجاب فقط پوشش ظاهریشو گرفتن در حالیکه حجاب فراتر از اینهاست در واقع رفتار یه زن مسلمان هم مشمول این حجابه که خیلی سریع داره فراموش میشه حتی زودتر از پوشش ظاهر.
موفق باشی
یا حق
سلام...
خیلی خوب و زیبا بود.دستت درد نکنه
التماس دعا
یاعلی